share 1276 بازدید
قرآن از ديدگاه مشاهير جهان

محمد باقر شجعيان

1. بانوستان راني تنس(دانشمند هلندي)

محتواي اين كتاب آسماني كاملاً با خرد و فطرت بشري مطابقت دارد و از مطالب زننده و خلاف عقل به كلي پاك است. قرآن درباره زنان داوري عادلانه و برخلاف برخي از مرام‌ها و اديان كه جنس زن را تا سر حدّ بردگي تنزّل داده و ارزش براي او قائل نيستند ،وي را از مزايا و حقوق انساني برخوردار ساخته و مقام شامخي براي او منظور داشته است.
(مكتب اسلام، ش 2)

2. آلبر ماله و ژوال ايزاك(دانشمند فرانسوي)

قرآن مشتمل بر رهنمودهايي اخلاقي و عملي و بهداشتي نيز هست،چنانچه عرب را از كشتن دختران خود باز داشته و شراب و قمار را از اعمال شيطاني شمرده و حرام كرده است.

3.كونت ادوارد گيوجا(دانشمند ايتاليايي)

من پيرامون اديان قديم و جديد تحقيق بسيار فراواني داشته‌ام و آنها را با دقت مورد مطالعه قرار داده‌ام و به اين نتيجه رسيده‌ام كه يگانه آئين آسماني و حقيقي [كه بدون تحريف و كامل به دست ما رسيده] اسلام است و كتاب آسماني اين دين؛ يعني قرآن مجيد، تمام نيازمندي‌هاي مادّي و معنوي بشر را تضمين كرده و او را به كمالات اخلاقي و روحي و اجتماعي سوق مي‌دهد و رهبري كند..
(راه تكامل، ج 5، ص 215)

4. اميل در مينگهام (خاور شناس و تاريخ نويس فرانسوي)

هر پيامبري معجزه‌اي دارد كه دلالت بر پيغمبري او مي‌كند.بايد او يك كار خارق العاده‌اي داشته باشد كه بر تمام معجزات مختلف اوليا گذشته برتري داشته باشد.حضرت موسي از جادوگران فرعون خواست كه مثل او معجزه‌اي بياورند،كسي همانند حضرت عيسي در گهواره سخن نگفت و قرآن بر اين مطالب شهادت مي‌دهد، قرآن يگانه معجزه محمد(ص) است.اسلوب بيان و قوّت بحث آن،خود معجزه است و تا به امروز نيز براي هر شنونده‌اي مانند معمّا و چيستان است و خواننده اگر چه پرهيزگار هم نباشد به انديشه فرو مي‌برد. بهترين دليل بر پيامبري محمد(ص) همين است كه جنّ و بشر همگي نتوانستند نظير قرآن را بياورند.
(اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 281)

5.ژوزف ارنست رنان(فيلسوف معروف فرانسوي)

در كتابخانه شخصي من هزاران جلد كتاب سياسي و اجتماعي و ادبي و… وجود دارد كه همه آنها را بيشتر از يك بار مطالعه نكرده‌ام و چه بسا كتاب‌هايي كه فقط زينت كتابخانه من است؛ولي يك جلد كتاب است كه هميشه مونس من است و هر وقت خسته شده و مي‌خواهم درهايي از معاني و كمال به روي من باز شود آن را مطالعه مي‌كنم و از مطالعه زياد آن خسته و ملول نمي‌شوم. اين كتاب، قرآن و كتاب آسماني مسلمانان است.اگر كسي خواسته باشد به كتابي كه از آسمان نازل شده، معتقد شود آن كتاب فقط قرآن است؛زيرا كتب ديگر آسماني امتيازات قرآن را ندارند.
(پيامبر اسلام از نظر دانشمندان غرب و شرق، ص 188)

مقالات مشابه

رویکرد خاورشناسان به قرآن کریم

نام نشریهگلستان قرآن

نام نویسندهقاسم محسنی مری

قرآن در نظر اروپائیان

نام نشریهمکتب تشیع

نام نویسندهمحمدجواد باهنر

مستشرقان و قرآن کریم

نام نشریهمیراث جاویدان

نام نویسندهسیدمحمد دامادی

نشست علمی قرآن و مستشرقان

نام نشریه-----

نام نویسندهناصر مکارم شیرازی

قرآن از ديدگاه مشاهير جهان

نام نشریه-----

نام نویسندهفاطمه میر, سمیه کنعانی

قرآن از ديدگاه مشاهير

نام نشریه-----

نام نویسندهمحمدباقر شجعیان, توماس کارلایل