قرآن كتاب مقدّس دين اسلام است و احترام آن ميان پيروان خود از احترام انجيل در نزد مسيحيان هم بيشتر است.جمال و رونق آن در زبان عربي فصيح،بيشتر تجلّي دارد.اگر نزد اروپائيان جلوهاي نداشته باشد به واسطه اينست كه ترجمه آن، از زيبائي و رونق آن كاسته است.
اين كتاب اساس تشريع براي هر زمان و مكان و سرچشمه احكام قضايي و قانون متبع در امور زندگي بوده و راه زندگي سعادتمندانهاي را براي پيروان خود روشن ميسازد،بر هر فردي از افراد پيروان اسلام لازم است كه در آيات و معاني حكيمانه آن تدبّر و تفكّر كنند و بوسيله آن از تاريكيهاي زندگي بيرون آيند، و سخني كه از زبان خارج ميشود اثر آن از گوشها تجاوز نميكند و اگر از دلها تراوش نمايد به دلها نفوذ خواهد كرد،كلمات قرآن كلمههايي آتشين و افشانده بود كه شعاع معاني بلند آن به سرعت به قلب محمد(ص) ميتابد،و آنچه از كلمات حكيمانه قرآن از زبان محمد(ص) شنيده شد كمتر از آنست كه در نفس بزرگ او وجود داشت.اگر با عقل بنگريم اين معنا موهبت و فضل خداوند است كه از طرف خداوند حكيم به محمد(ص) اعطا گرديده است.
پيامبر و دانشمندان شرق و غرب، ص 83
قرآن تا آن حدّ معجزه جاويد شناخته شده است كه محمد(ص) آن را دليل قوي و مؤيد رسالتش اعلام نمود، و آشكارا فصيحترين مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت كرد، تا يك سوره مانند قرآن بياورند(كه نتوانستند بياورند)، صداي اين كتاب براي بيشتر از هزار و دويست سال در گوش و قلب ميليونها نفراز افراد بشر طنين انداز بوده است؛
قرآن ايمان به خداي واحد و تسليم به اراده او و اطاعت كامل از احكام او و خير خواهي و بشر دوستي و مسالمت و خودداري از نوشيدن مشروبات الكلي و حلم و بردباري و همچنين مخصوصاً يادآوري ثواب و پاداش شهادت در راه دين را تبليغ ميكند، در صورتي كه درباره وظايف مخصوص علاوه از تعهّد در تبليغ اسلام، اولين وظايفي كه درقرآن تصريح شده است، عبارت است از اداي پنج نوبت نماز، روزه ماه مبارك رمضان، و زكات يعني انفاق به مستحقان، از ميان اين سه وظيفه مهم، محمد اداي نماز را آن قدر تأكيد كرده و مهم شمرده است كه آن را مستعان دين ناميده است و كليد بهشت، قرآن مانند اناجيل نيست كه فقط به عنوان ميزان و شاخصي درباره عقايد ديني و عبادت و عمل پيروان آن شناخته شده باشد،بلكه داراي مكتب و روش سياسي نيز هست.كليه مسائل حياتي و مالي با اجازه همين منبع و مصدر قانون گذاري حل و تصفيه ميشود.
كتاب نقش اسلام در بيداري غرب،ص 73
مكتب اخلاق قرآن عاليترين روش فضائل اخلاقي است.قرآن مردم را به صدقه و احسان و عفّت و بزرگواري و اعتدال و ميانه روي تشويق نموده و آنها را به اهميت وفاي به عهد و پيمان خوانده و بدوستي با همسايگان و پيوست با خويشاوندان و دادن حقوق مستحقان و مراعات حال بيوه زنان و درماندگان و اهتمام در امر يتيمان و بيپدران دستور دادهاست.
اينهاست آن آداب و تربيت عاليهاي كه قرآن مردم را به سوي آن دعوت كرده كه اين تربيت و آداب به مراتب بالاتر از انجيل و آداب آن است.
اعترافات دانشمندان جهان، ص 56
از اقيانوس اطلس تا كنار رود گنگ،قرآن نه فقط قانون فقهي شناخته شده است؛بلكه قانون اساسي شامل رويه قضايي و نظامات مدني و جزائر حاوي قوانين است كه تمام عمليات و امور مالي بشر را اداره ميكند و همه اين امور به موجب احكام ثابت و لا يتغيري انجام ميشود كه ناشي از اراده خداست و به عبارت ديگر قرآن دستور عمومي و قانون اساسي مسلمانان است،دستوري است شامل مجموعه قوانين ديني و اجتماعي و مدني و تجاري و نظامي،قضايي، جنايي و جزايي.
عذر و تقصير به پيشگاه محمّد و قرآن،ص 74